Τα Συναισθήματα των Φροντιστών με Άνοια

 

Η άνοια δεν επηρεάζει μόνο το ίδιο το άτομο αλλά το άτομο που το φροντίζει, αλλά και όλη την οικογένεια. Το προσωπικό και συναισθηματικό στρες της φροντίδας ενός ατόμου με άνοια είναι τεράστιο και η κατανόηση των συναισθημάτων σας θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τόσο τα προβλήματα του ανοικού ατόμου όσο και τα δικά σας επιτυχώς.

Μερικά από αυτά τα συναισθήματα που μπορεί να βιώσετε είναι:

Θλίψη: Είναι μια φυσική αντίδραση για κάποιον που βιώνει απώλεια. Λόγω της άνοιας το άτομο αλλάζει συνεχώς. Ο περιθάλπων αισθάνεται ότι έχει χάσει το άτομο που γνώριζε και λυπάται για το πώς ήταν αυτό το άτομο πριν και πως τώρα. Με το που εξοικειώνεται με τη μια κατάσταση το άτομο αλλάζει πάλι.

Ενοχές: Ο περιθάλπων αισθάνεται ενοχές είτε επειδή νιώθει θυμό απέναντι στο άτομο είτε επειδή αισθάνεται ότι δεν μπορεί να το φροντίσει άλλο. Ακόμα, μπορεί να αισθάνεται ενοχές επειδή μπορεί να σκέφτεται να βάλει το άτομο σε κάποιο ίδρυμα.

Θυμός: Ο θυμός μπορεί να κατευθύνεται στο άτομο, στη κατάσταση, στο γιατρό, στην οικογένεια ακόμα και στον ίδιο του τον εαυτό. Αυτό εξαρτάται από τις εκάστοτε συνθήκες και ευθύνες που έχετε αναλάβει.

Αμηχανία: Ο φροντιστής αισθάνεται αμήχανα όταν το άτομο που φροντίζει παρουσιάζει ανάρμοστη συμπεριφορά σε δημόσιο χώρο ή μπροστά σε άλλους.

Μοναξιά: Αυτή η κατάσταση σε συνδυασμό με όλα τα παραπάνω συναισθήματα είναι πιθανό να κάνουν το άτομο να κλειστεί στον εαυτό του και να αρνείται τη συντροφικότητα.

 

Τι πρέπει να κάνετε:

  • Είναι σημαντικό να έχετε την οικογένεια σας δίπλα. Δεχτείτε την βοήθεια και την υποστήριξη τους.
  • Μιλήστε για όσα σας προβληματίζουν, εξωτερικεύστε συναισθήματα και εμπειρίες.
  • Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας για να κάνετε πράγματα που σας ευχαριστούν.
  • Μην κατηγορείτε τον εαυτό σας και γνωρίστε τα όρια σας Μην αναλαμβάνετε περισσότερα από αυτά που μπορείτε να αντέξετε.
  • Ζητείστε και δεχτείτε συμβουλές είτε από κάποιον επαγγελματία υγείας, είτε από οικογένεια και φίλους είτε από άτομα που έχει βιώσει ή βιώνει ίδια κατάσταση.
  • Να θυμάστε ότι είστε σημαντικός. Τόσο για τον εαυτός ας όσο και για το άτομο με άνοια.

 

Βιβλιογραφία:

  1. Πανελλήνια Ομοσπονδία Νόσου Alzheimer και Συναφών Διαταραχών.
  2. Παγκόσμια Εταιρεία Νόσου Alzheimer.
  3. World Health Organization.

 

Ράνια Πολυχρονοπούλου
Κοινωνική Λειτουργός
Μ.Φ.Η. Όμορφη Νεφέλη

Αφήστε μια απάντηση

Your email address will not be published. Required fields are marked *

clear formPost comment